سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میزان اعمال مهم است

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 91/6/14:: 9:21 صبح

 

بسم الله الرحمن الرحیم

میزان سنجش یا همان نظام و مبنای ارزشی در افکار و اعمال ما اهمیت دارد .

این روزها توفیق شد در مسابقه «خانواده قرآنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد» شرکت کنم. یکی از بخش های مسابقه مفاهیم بود و خواندن کتاب «تفسیر ساختاری قرآن کریم» نوشته محمد خامه گر جلد6. انصافا نکات جالب و نوی در این کتاب دیدم. (البته ما معمولا آنقدر ها تفسیر نمی خوانیم و کلا نا آشناییم با قرآن!!!) 

یکی از چیز های جالب؛  تفسیر سوره قارعه بود. در این سوره آیه فاما من ثقلت موازینه... قرار دارد که من همیشه ترجمه آنرا به شکل :«هرکس نامه اعمالش سنگین تر است به بهشت و زندگی راضیه می رود و هر کس نامه اعمالش سبک تر است به جهنم».

در این کتاب می گوید موازین جمع میزان است یعنی ملاک سنجش. پس در قیامت آنچه مورد قضاوت قرار می گیرد ملاک ها و مبناهای اعتقادی و رفتاری فرد است. اگر ملاک ها و مبناهای فرد سنگین باشد یعنی به خدا نزدیک تر باشد بهشتی و اگر سبک باشد یعنی به دنیا نزدیک تر باشد جهنمی خواهد بود. پس اعمال بر پایه آن ملاک و معیاری که بر مبنای آن انجام شده مورد بررسی قرار می گیرد. عمل بر پایه ملاک دنیوی به سرای باقی نمی رسد چون سبک است (شاید معنای ابتر در حدیث پیامبر اعظم ص هم همین باشد که فرمودند هر کاری که با بسم الله شروع نشود ابتر است. ابتر یعنی دم بریده بدون ادامه و شاید منظور آن باشد که که دنباله ندارد و به همین دنیا محدود می شود یعنی کار های بدون یاد خدا به سرای آخرت نمی رسد)

 





بازدید امروز: 43 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 936304
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ