سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخلال گر اقتصادی چه کسی است؟

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 91/7/20:: 9:6 صبح

 

بسم الله الرحمن الرحیم


اخلال گر اقتصادی چه کسی است؟

در باب اقتصاد اسلامی صحبت زیاد شده است و تبیین کمتر؛  و شاید در میان اقتصاد دانان که همه بر پایه اقتصادهای وارداتی علم آموخته اند کمتر کسی ست که اصلا به اقتصاد اسلامی اعتقاد داشته باشد.

اقتصاد اسلامی که می گوییم سریع ذهن مان می رود به سمت یک علم کلاسیک و مدون که البته وجود خارجی ندارد. اما چه کسی ست که نداند پدران ما قرن هاست که بر اساس اقتصاد اسلامی روزگار گذرانده اند؟ جایی که خمس و زکات داده اند، جایی که دست همسایگان تنگدست را گرفته اند، جایی که در معامله غش نکرده اند، جایی که در خرید و فروش دروغ نگفته اند، جایی که به سود کم قانع بوده اند، جایی که برای طرف معامله آرزوی برکت کرده اند، جایی که برای شاهدان معامله مبلغی به عنوان شیرینی داده اند، جایی که...

اما حالا چی؟ اقتصادمان را کسانی تعریف می کنند که تنها کلام مقدس نزد شان «سود » است. و در این آشفته بازار دائم درگیر اخلال گران اقتصادی هستیم. اما براستی اخلالگران کیستند؟

- قدر مسلم اولین مرتبه همانهایند که همه به عنوان اخلال گران می شناسیم و هر از گاهی بعضی شان دم به تله قوه قضائیه می دهند.

- اما آیا از این مرتبه های دیگر می توان چشم پوشی کرد:

-همه ما هایی که تحت القائات رسانه ها و تحت تربیت مادی گرایان خدایمان پول و «سود» شده است و به هر چیز از جنبه «سود آوری» اش نگاه می کنیم. در این میان بعضی از ما که حتی افرادمؤمنی هم هستند و در وبلاگ هایشان دائم ذکر ظهور می کنند و چشم وبلاگ های شان اشک آلود ندبه های دلتنگی است؛ باز هم در آشفته بازار ارز و سکه به دنبال «سود» اند و بر اساس روایات آخرالزمانی بازار ارزو سکه را پیش بینی می کنند و برای خرید و نخریدن زمان ارائه می کنند!

کسی که در حالت عادی هیچ ارتباطی با ارز و سکه نداشته وقتی بازار را آشفته می بیند برای «سود» دلار می خرد و سکه و طلا؛ حتی کارگر نظافتی اداره ما نیز.

آیا بر اساس اصول اسلامی مان، و آنچه پدرانمان به آموخته بودند؛ خرید و انبار کالایی که در بازار مسلمین کم یاب شده است مجاز است؟ آیا می توان وقتی همه دارند حس می کنند که ارز و سکه کم شده و رو به گرانی است؛ اقدام به خرید برای «سود» کرد؟ ما که گمان می کردیم نمی توان و این کار نهی شرعی دارد.

- همه آنهایی که ردای تبلیغ اسلام را پوشیده اند و وظیفه دارند در میان مسلمین فریاد بکشند که آی مسلمین! این راه درآمد زایی و کسب «سود» مشکل شرعی دارد. همه آنها در این اخلال اقتصادی شریک نیستند؟ باید آنقدر بگویند و بگویند تا صدای شان بگیرد ولی خسته نشوند تا همه شنیده باشند و حجت برای همه تمام شده باشد. حالا اگر باز هم عمل نکردند دیگر خودشان جهنم را به اختیار با آن چند دلار و چند سکه خریده اند.

-همه کسانی که اهل بازار نیستند اما چشم به شایعات دوخته اند و گوش خوابانده اند تا شایعه چیست تا باز نشرش کنند و در تهییج فضای ملتهب کمک کنند و فضای نا امیدی را گسترش دهند. آیا باز نشر شایعه منع شرعی ندارد؟ و آیا ما مسلمان نیستیم؟

در آخر می رسیم به اینکه هرچه هست از قامت و اندام نا موزون ماست!


 





بازدید امروز: 24 ، بازدید دیروز: 40 ، کل بازدیدها: 936068
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ