سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عرفان: نماز، شب قدر، نبوت و ولایت

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 85/7/19:: 10:38 عصر

به نام او

 

عرفان: نماز، شب قدر، نبوت و ولایت

 

۩۩۩۩  عرفان،نماز  ۩۩۩۩۩۩

 

« ... فرزندم کتابی را که به تو هدیه می کنم شمه ایست از صلاه عارفین و سلوک معنوی اهل سلوک؛ هرچند قلم مثل منی عاجز است از بیان این سفر نامه و اعتراف می کنم که آنچه نوشته ام از حد الفاظ و عباراتی چند بیرون نیست، و خود تا کنون به بارقه ای از این شمه دست نیافتم.

پسرم آنچه در این معراج است غایه القصوای آمال اهل  معرفت است که دست ما از آن کوتاه است (عنقا شکار کس نشود دام باز گیر) لکن از عنایات خداوند رحمان نباید مایوس شویم که او جل و علا دستگیر ضعفا و معین فقرا است.

عزیزم کلام در سفر از خلق به حق و از کثرت به وحدت و از ناسوت به مافوق جبروت است، تاحد فناء مطلق که در سجده اول حاصل شود و فناء از فناء که پس از صحو در سجده دوم حاصل گردد. و این تمام قوس وجود است من الله الی الله. و در این حال ساجد و مسجودی و عابد و معبودی در کار نیست: هو الاول و الاخر و الظاهر و والباطن.

پسرم آنچه در درجه اول به تو وصیت می کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنی، که این شیوه جهّال است؛ و از معاشرت با منکرین مقامات اولیاء بپرهیزی که اینان قطاع طریق حق هستند. ...»

کتاب «سر الصلوه»، حضرت امام(ره)، نامه ایشان به فرزندشان سید احمد

 

 

۩۩۩۩۩ عرفان، شب قدر ۩۩۩۩۩۩

 

«... پس انسان کامل به حسب این دو مقام ، یعنی مقام شهادت، و ظهور به رحمانیت؛ و مقام غیب، و ظهور به رحیمیت، تمام دایره وجود است: ثم دنی فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی. و یکی از این دو؛ حقیقتِ لیله القدر و سرّ آن است؛ چه که شمس حقیقت در حجاب تعینات است. و دیگر حقیقت یوم القیامه است، چه که بروز و طلوع آن است از حجاب آنها. و این شبانه روز الوهی است. ...»

«... و به بیان دیگر، به لسان اهل معرفت، از اولِ زوالِ نورِ حقیقت از مرتبه استوائیه و غروب آن در تحتِ اَستارِ خلقیّه، که مبدا لیله القدر است، تا منتهای احتجاب آن به حجب تعینات، که نصف شب و آخر قوس نزولی و منتهای لیله القدر است، وقت چهار نماز است که مختلط از جنبه حقی و خلقی است که فرض الله و فرض النبی است: اقم الصلوه لدلوک الشمس الی غسق اللیل. و از ابتدای انحدار نجوم ، که وقت رجوع شمس از حجب تعینات به سوی افق اعلی است، که مبدا یوم القیامه، تا طلوع آفتاب از افق یوم القیامه ، وقت نوافل لیلیه است تا حکم لیل قالب است. و وقت فریضه صبح، که فرض الله صرف است، می باشد آنگاه که نهار قالب شد: اِنّ قرآن الفجر کان مشهودا. و پس از طلوع شمس، اتاک الیقین و انقطع السلوک.

پس تمام دایره وجود یک شب قدر محمدی است، اگر قدر بدانی و یک یوم القیامه احمدی است، اگر قیام به خدمت کنی. ...»

کتاب «سر الصلوه» ص 4 و 62     

 

 

۩۩۩۩۩۩۩ عرفان، نبوت و ولایت ۩۩۩۩۩۩۩۩

 

 

 

« ... این خلافتی که مقام و قدر و منزلتش راشنیدی عبارت است از حقیقت ولایت زیرا ولایت یا به معنای قرب است یا به معنای محبوبیت یا مربی بودن یا نیابت کردن و همه این معانی، حق سلم این حقیقت است و دیگر مراتب وجود سایه این حقیقت اند و این ولایت است که رب ولایت علوی است و ولایت علوی با حقیقت خلافت محمدی در هردو نشاة امر و خلق اتحاد دارد...»

« ... پس نبوت مقام ظهور خلافت و ولایت است و خلافت و ولایت باطن نبوت می باشند. ...»

کتاب « مصباح الهدایه» امام (ره)، ترجمه مرحوم آیت الله فهری





بازدید امروز: 42 ، بازدید دیروز: 91 ، کل بازدیدها: 937013
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ