سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یمنی ها دوستدار ایران حتی بیشتر از جنوب لبنانی ها!

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 89/7/7:: 5:30 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم


موقعیت یمن
یمن، در ضلع جنوبی عربستان سعودی قرار دارد، جمعیت این سرزمین به‌اندازه ی تمام کشورهای حاشیه ی خلیج فارس است. از حدود 20 – 25 میلیون جمعیت یمن، حدود 10- 12 میلیون آنها سنی شافعی، تعداد اندکی یهودی و ما بقی شیعه ی زیدیه هستند.
یمن به لحاظ اقتصادی کشوری فقیر و ضعیف است.
این کشور دارای کوه های بلند، زمین‌هایی حاصلخیز و دشتهای بی آب و علف است. به دلیل تنوع سرزمینی، نزدیک به دریای سرخ و تنگة باب المندب از موقعیّتی ویژه و ژئوپولتیک برخوردار است. علاوه بر آن نزدیکی یمن به سرزمین ظهور، عربستان نیز بر اهمیت آن افزوده است.

ویژگی های یمنی ها
الف) مردم یمن مردمی با صفت و بی شائبه‌اند، انسانهایی بی غل و غش و ساده زیست هستند و از پیچیدگی های انسان عصر تکنولوژی به دور اند.
ب) رشادت و دلیری مردمان یمن بسیار زبان زد است. بر خلاف نوعی تنبلی و دوری از خصال دلیری که در میان سرزمین های عربی وجود دارد، مردم یمن مردمی رشید و پرتلاش اند.
ج) وفاداری و یک رنگی و قدرشناسی از دیگر ویژگی های این مردم است.

 *جالب است بدانید که شخصیت های محبوبی چون «عمار یاسر»، «مالک اشتر» و «اویس قرنی»  که از یاران وفادار پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) بودند یمنی تبارند.

شیعیان زیدیه

بعد از واقعه ی کربلا و قیام عاشورا، این اشتباه و توهم در میان برخی از مردم به وجود آمد که امام الزاماً باید فردی  باشد که دست به قیام بزند و خود را به هر قیمت در کارهای سیاسی وارد کند. از آنجایی که هر کدام از ائمه ی اطهار (علیهم السلام) بنا به تشخیص الهی و مصلحت مسلمین روشی را در پیش می گرفتند، همه ی این روش‌ها مورد تایید برخی از مردم واقع نشد. وقتی که پس از قیام عاشورا، امام علی بن حسین (ع) روش دعا و عبادت و اشک را پیش گرفتند برخی از مردم سراغ محمد بن حنفیه آمدند و او را امام خود خواندند. تا جایی که مختار که به دنبال قیام و انتقام گیری از دشمنان امام حسین (ع) بود، محمّد بن حنفیه را مهدی موعود خواند و از این طریق نخستین فرقه با نگرش قیام محوری ایجاد شد با نام «فرقهة کیسانیه»


پس از شهادت امام باقر (ع)، زید برادر آن حضرت دست به قیام زد و خواهان بازگشت جایگاه امامان شدند. زید بن علی بن حسین در این راه به شهادت رسید ولی فرقه ای پس از او ایجاد شد که معتقد بودند، امام کسی است که از سادات باشد، عالم، مجتهد و شجاع باشد و مهمتر از همه اهل قیام باشد.
از این به بعد زیدیان امامان متعددی برای خودشان انتخاب کردند که این امامان غالباً از بزرگان عصر خودشان و از سادات بودند. زیدیان حدود 60 امام تا به امروز داشته‌اند.
از میان قیام هایی که زیدیان انجام دادند چهار مورد آن به ثمر نشست:
1.    ادریسیان در مغرب؛
2.    علویان طبرستان؛
3.    علویان دیلم و گیلان؛
4.    حکومت زیدیه در یمن.
این حکومت سال 284 ق. تشکیل شد و مدت زمان طولانی بر یمن حکومت کرد. تا اینکه افسران از مصر بازگشته و جمهوری خواه یمنی، این حکومت را حدودا 50 سال پیش به زیر کشیدند.

جریان های فکری در یمن

 


جریان حزب الحوثی
«بدرالدین الحوثی» پدر معنوی این حزب به شمار می رود و پسران او همه در این جریان اند. پسر بدرالدین، حسین الحوثی رهبر اول این حزب بود. او در ابتدا تصمیم گرفت که خودش به کودکان شیعه قرآن را آموزش بدهد چرا که وهابیان در آن زمان علاوه یاد دادن قرآن به شیعیان، آنها را به سمت وهابی گری می کشاندند. همین سبب اختلاف الحوثی با دولت و وهابیان شد.
نخستین جنگی که الحوثی‌ها با ارتش یمن داشتند، 300 نفر در برابر ارتشی به دندان مسلح قرار گرفتند. در این جنگ که در تابستان سال 1383 انجام شد، حسین الحوثی  به شهادت رسید. پس از شهادت او، برادر جوانش، عبدالملک، فرماندهی این گروه را به عهده گرفت.
این گروه که در ابتدا تعداد اندکی بودند با نیروی ایمان خود تا جایی پیش رفتند که نه تنها ارتش یمن نتوانست آنان را شکست بدهد، بلکه در جنگ ششمی که با هم داشتند (تابستان 88) تعداد آنها به صدها هزار تن رسیده بود.
عبدالملک با تاسی از انقلاب ایران برای هم حزبی هایش شعاری طراحی کرد که اکنون شعار الحوثی هاست:
الله اکبر. الموت لامریکا. الموت لاسرائیل. اللعنة عن الیهود. النصر للاسلام
این شعار باعث ایجاد رغبت و تشویق انقلابیون شد.

عقاید الحوثی ها:

عقیده ی الحوثی‌ها این چنین است:
1.    آنها به احیای روحیه ی اسلامی علاقه ی زیادی دارند. نمود این اعتقاد در راهپیمایی روز قدس آنان بود که نفرات بسیار زیادی در میدان های شهر گرد آمدند و شعار دادند.
2.    علاوه بر راهپیمایی های مختلف، یمنی‌ها شور خاصی در عاشورا دارند و عزاداری آنها درست شبیه به عزاداری مردم ایران پرشور و علاقه است. همین عوامل سبب شده است که بسیاری آنها را از شیعیان دوازده امامی بدانند.
3.    آنها به زیدیان امروزی انتقاد می کنند چرا که اعتقاد دارند زیدیان امروزی تنبل شده‌اند و ظلم و تظلم خواهی را رها کرده‌اند و دست از قیام کشیده‌اند.
4.    طرفداری الحوثی‌ها از انقلاب ایران و علاقه مندی آنها به امام خمینی و آرمان های ایشان حتی از لبنانیان جنوب لبنان نیز بیشتر است!

اینجاست که شور الحوثی‌ها به گسترش اسلام و تظلم خواهی آنان انسان را به فکر فرو می برد و معلوم می کند که چرا یمانی از میان یمنی‌ها ظهور می کند.
منبع:mouood.org/content/view/11127/2


یمنی ها، شیعه یا الحوثی؟

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 88/9/10:: 8:22 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

یمنی ها، شیعه یا الحوثی؟!

در حوزه های علمیه ایشان، از روایات امام باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) بسیاراستفاده می شود. در کنار نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، کتاب اربعین حدیث امام خمینی(ره) نیز تدریس می شود. آن‌ها مراسم عید غدیر و عاشورا را باشکوه برگزار می کنند.

اساساً یمنی ها اسلام خود را مدیون حضرت علی(ع) می دانند، چون نخستین بار پیامبراعظم(ص)، حضرت علی(ع) و چند نفر دیگر از صحابه را برای تبلیغ اسلام به یمن فرستادند. نکته جالب توجه اینکه از جمعیت 20 ملیونی یمن حدود 5 ملیون از سادات و ذریه پیامبر بوده که 90% آنها سادات حسنی و بقیه سادات حسینی اند.

اعتقاد مردم یمن (خصوصاً شیعیان زیدی) به ظهور منجی امام مهدی(عج) نیز بسیار قوی است به طوری که در 5 سال اخیر، کتاب عصر ظهور شیخ علی کورانی، از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در کشور یمن بوده است.

موقعیت راهبردی یمن

یمن دارای موقعیت سوق‌الجیشی بالایی است و حاصلخیزترین کشورهای شبه جزیره می‌باشد. این کشور با تسلط بر تنگه «باب‌المندب» قادر است دریای سرخ را به کنترل درآورد و با استفاده از جزیره استراتژیک «بریم» می‌تواند این تنگه مهم را ببندد و از آنجایی که بلندترین جزیره- زقر- را در منطقه در اختیار دارد می‌تواند فعالیت‌های دریایی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ را به کنترل خود درآورد. یمن پرجمعیت‌ترین کشور شبه جزیره عربستان می‌باشد و در حال حاضر پرجمعیت‌ترین ارتش منطقه را در اختیار دارد و می‌تواند در صورت نیاز تعداد نظامیان خود را بسرعت به حدود سه میلیون نفر برساند. وضعیت سوق‌الجیشی ، طبیعی و انسانی یمن سبب شده است که کشورهای استعمارگر غرب و کشور عربستان سعودی به این کشور همواره چشم طمع داشته باشند.

 گزارش و مصاحبه؛ دخالت عربستان در یمن و تهدید حوثی ها به کشاندن نبرد به خاک عربستان

ترکیب قومی و مذهبی در یمن

ترکیب جمعیتی یمن بدین گونه است که بین 45 تا 55 درصد دارای مذهب زیدی‌اند، حدود 30 درصد شافعی، حدود 10 درصد حنبلی، حدود 6 درصد شیعه، نیم درصد مسیحی و یهودی و 3 درصد را مذاهب دیگرتشکیل می‌دهند. شافعی‌ها مناسبات بسیار خوبی با زیدیها و شیعیان دارند اما این سه با حنبلی‌ها دارای اصطکاک‌هایی می باشند زیدی‌ها ازنظرمذهبی حد وسط شیعه و سنی به حساب می‌آیند. پاره‌ای از اعمال عبادی وفقهی آنان به شیعیان و پاره‌ای به سنی‌ها نزدیک است. اقلیت کم شمار شیعه یمن به سه گروه دوازده امامی، اسماعیلیه،- شش امامی -و خوجه ـ هندی الاصل ـ تقسیم می‌شوند. بر این اساس شیعیان اثنی عشری حدود 2 درصد از کل جمعیت یمن را شامل می‌شوند و در استان‌های «حضر موت» و «عدن» سکونت دارند.

ادامه مطلب در این آدرس:

ansarnews.com/news/2371/

rajanews.com/detail.asp?id=40562


برای یک نقطه روشن بر تیره خاک

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 87/10/26:: 5:56 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شمارش گلوله(1)

10 گلوله بر تن این کودک 10 ساله ام

...و دوازده تای دیگر بر تن آن لاله ام

چشم خود را سازمانها! وا کنید و بنگرید

گوش خود را هم، کران! تا بشنوید این ناله ام

 

قدس مظلومیت

 

مجروح مردانگی، مجروح بیداری ام

دلتنگ نامردمی، دلتنگ بی عاری ام

حکام ننگ عرب! هم رقص دشمن من!

نفرین من بر شما، فریاد بیزاری ام

ای حاکمان نامرد! در جنگ حق و باطل

پس بی طرف بمانید، نمی کنید یاری ام

مملو پستی و عجز، لبریز بی چیزی اید

من از تمام اینها، شکر خدا عاری ام

من قدس مظلومیت، من کعبه دلیری

من زنده ام چون شهید، با خون خود جاری ام

 

پی نوشت:

1: پدری در غزه فرزندان شهیدش را بر گرد خویش جمع کرده بود و جلوی چشمان بی روح دوربین ها تعداد گلوله های فرو رفته در تن هر کدام از فرزندانش را می شمرد.


کاخ سبز کاخ سفید

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 87/10/25:: 7:30 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آن کاخ سبز شده کاخ سفید حال

این جرج بوش نشسته جای یزید حال

فریاد هل من ناصر امام(ع) را

گویا که غزهء مظلوم شنید حال


کودک (شعر)

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 87/10/21:: 7:44 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کودکی با دو گلوله بسته شد بر جای خویش

یک یهودی اینچنین زد بر تنش امضای خویش

چشم کودک از هجوم درد نبود که بسته شد

تاب نداشت که بنگرد غمنامه بابای خویش


نه! تو نومید خواهی شد صهیونیست!

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 87/10/18:: 11:23 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نه! تو نومید خواهی شد صهیونیست!

 

با «دنیا» همداستان شده ای، با تمام توان بر من هجوم آورده ای تا مرا نومید سازی؟ کور خوانده ای. من اکنون با «آخرت» همداستان شده ام، تورا نومید خواهم کرد.

اطراف من دیوار کشیده ای، مرا محصور کرده ای که از عواطف برادران و خواهران ندیده ام محرومم کنی؟ کور خوانده ای. دیوار را به دور خویش کشیده ای که عواطف میان من و برادران و خواهرانم را «ماده» حایل نمی شود.

از آسمان بر من هجوم می آوری، بمب می ریزی، خوشه های آتشین، که به آسمان بد بینم کنی؟ کور خوانده ای. در های آسمان «تازه» به روی من باز شده است

از دریا به سوی من موشک پرتاب می کنی، تا دریا را دشمنم جلوه دهی؟ کور خوانده ای. دریا هرروز برایم «آواز» بی کرانگی و ابدیت می خواند و مرا گسترش می دهد.

با غول های پولادین به سراغ من می آیی که مرا پاره پاره کنی؟ کور خوانده ای. من اکنون «روحم»، بی کرانه، بی انقطاع وتو را در خویش غرق خواهم کرد.

کودکان مرا در آغوشم می کشی تا به دست خویش دفن شان کنم؟ کور خوانده ای. من آنها را در این «فصل کشت» می کارم تا فصل دیگری برای فلسطین از خاک برخیزد.

از اینکه زیر مرکاوایت منفجر می شوم احساس برتری و بُرد می کنی؟ کور خوانده ای. من اینگونه است که «هوا» می شوم و غزه را پر می کنم. اشباع از همیت، غیرت، پایداری و ایستادگی.

       ومن تورا نومید خواهم کرد. 

چند دوبیتی برای غزه

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 87/10/14:: 3:29 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

حسین این زمان را یاوری کن

همین کرب وبلا جنگاوری کن

- یزید این زمان را خوب بشناس-

محرم را ازآن یاد آوری کن

####

محرم در فلسطین است امروز

که از خون جامه رنگین است امروز

بزن بر سینه دشمن عزادار!

عزای واقعی این است امروز

####

فلسطینی به اذن حق حسینی است

مرید و پیرو راه خمینی است

به قول سید حسن، نصرالله، امروز

نشان نصرشان مشهود وعینی است


شعری برای غزه! Gaza people! archetype of humanity-poem

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 87/10/11:: 6:17 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نقل شعری از Nahida Lzzat پیش کش نازنینان غزه:

منبع:

http://palestinethinktank.com/2008/01/24/two-poems-for-the-beloved-people-of-gaza-by-nahida-izzat/

مردم محبوب غزه!

گنج-آدمیان فلسطین!

اموزگاران دلیری و وقار!

کهن مجسمه های انسانیت!

بگذارید تا خم شوم

و

قدوم تان را با اشک هایم بشویم

و

دست های مبارک تان را ببوسم

...

وقتی ما احمقانه در اندیشه نشسته ایم

بی هیچ کمکی

با حرف بسیار و عمل اندک

...

چون همیشه

تو به نجات مان می آیی تا آراممان کنی در این جان کندن!

:

!Beloved people of Gaza
!Treasured people of Palestine
!Teachers of courage and dignity
!Archetype of humanity

Allow me to kneel down
And wash your feet with my tears
Kiss your blessed hands
And sprinkle your beautiful faces with musk and roses

While we sat pondering like fools
Utterly helpless
Talking much and doing less
Going round and round in circles
Thinking how to help
What to offer you to relief some of your pain

As usual
Full of surprises, you come out to our rescue, to soothe our agony
You present us with the most precious gifts
Lessons in bravery
Steadfastness, patience, perseverance, defiance, resilience
Optimism against all odds
Creativity in the face of utter oblivion
You"ve demonstrated that you are the free ones we are the captives
You chose resistance over subjugation
You decided not to be enslaved
Not even to superpowers

Would we ever learn from you?

I Believe in Miracles

You can break my bones
My free spirit is invincible
You can cause me the loss of sight
The light of my insight
You"ll never take away

In the shadows of darkness
Lies the corpse of your might
You can destroy my house
The windows of my hope,
You cannot break
The pillars of my faith
You can never shake

You can threaten me
With weapons of death
And mass destruction
Implanting fear in my heart
You cannot achieve
Nor can you cut off
My divine connection

With a missile
You can tear my body apart
My soul however
Is out of your reach
And is forever intact

You claimed victory in six days!
Victorious are those
With a dignified gaze
Facing tanks with tender flesh
And only with stones,
The F16 fighter blaze

You can never defeat my will to be
Because my power that you cannot explain
Grows from within the roots of my pain
You depend on the United States
For wealth and war supply
My infinite strength stems from

My creator, the One most high

 


غزه! ای شهر شاهد بر جهانِ مدعی!

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 86/11/8:: 6:0 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

 

غزه! ای امتدادِ امتحان کوفیان!

تو به ما محتاج نیستی

تو به هیچ کس محتاج نیستی

تو در هیاهوی مکاره صلح و سازش، علی اصغر های خویش را بر دست گرفته ای و رو به صف اندر صف ایستاده مجامع بین المللی فریاد سر داده ای:

«هان! ای گریه کنندگان به حال سگ های ولگرد!

این است نوزادان ما، بی هیچ گناهی؛ تشنه آب! تشنه غذا! تشنه مدرسه! تشنه دارو! تشنه حتی قدری روشنایی!

اینها هیچ رای نداده اند تابحال

به دموکراسی یی که دلخواه شما نیست.

 اگر ما شعار پوچ دموکراسی خواهی شما را رسوا کرده ایم؛ اینها- این کودکان- بی گناهند، آنها را رها کنید از این -زندانشهر-.»

تمام چشمان از حدقه در آمده و بی احساس دوربین ها نشان دادند که حرمله های اسرائیلی با تیر های «دوزمانه»، با تیر های «اورانیومی» سفیدی زیر گلوی کودکانت را سرخ کردند به خون.

غزه! ای امتدادِ کرب و بلا!

تو به غم و اندوه من و دلسوزیم در غمهاو اندوه هایت محتاج نیستی

که تو گذر کرده ای از تردید، از ترس، از غم

من به غم و اندوه و دلسوزی برای غمها و اندوه هایت محتاجم.

قبل از آنکه مشت کوفیانِ آلوده به درهم ودینارهای کثیف را وا کنی، مرا در کوره همدردی ات بسوزان و ننگ کوفی بودن را از من بزدای.

غزه! ای شهر شاهد بر جهانِ مدعی!

تو حدود شهر کوفه جدید را ترسیم کردی و نشان دادی که کوفه چقدر وسیع شده است! وسعتی به اندازه همه دنیای مدرن! بی مردمانی که دست شان به هیچ چیز بند نیست اما دل شان بند به بندیِ فرزندان توست. مردمانی بی بلند گو!

 


بزرگترین زندان دنیا (شعر)

ارسال شده توسط محمد علی خدادوست در 86/10/25:: 7:28 عصر

بزرگترین زندان دنیا  

-دیواری به طول 60 کیلومتر به دور این زندان کشیده شده است.

-جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در این زندان زندانی هستند.

-ترکیب زندانیان این زندان متشکل از کودک، نوجوان، جوان، پیر و کهنسال، زن و مرد است.

-برخلاف دیگر زندانها زندانبانها اجازه ورود دارو و تجهیزات پزشکی را به زندان نمی دهند و تا به امروز(20بهمن 1386 شمسی) بیش از 70 تن از زندانیان در اثر فقدان دارو جان خود را از دست داده اند.

-زندانبانها به بهانه های مختلف در هر زمانی از شب و روز با تانک و هلی کوپتر و تجهیزات کامل نظامی وارد زندان شده و زندانیان را به گلوله می بندند.

اسم این زندان بزرگ نوار غزه در فلسطین اشغالی است:

********** دیوار آدم خوار 

مگو که سرنوشتم اینچنین بودست مادر!

...که «باوسعت ترین زندان دنیا» خانه ام باشد

ودر بحبوحه مشق من از «بابا»

به ناگه موشکی

او را میانِ خاک و ذرات هوا با من

کند تقسیم.

 

مگو که سرنوشتم اینچنین بودست مادر!

...که شهری ظالم و بیگانه از جنس فلز،فولاد، سیمِ خاردار و ماشین های غول آسا

و تانک و بولدوزر، صدها تفنگِ دید در شب

و بمبِ خنده دارِ هوشمند

 کند شهر مرا – که ریشه دارد در تمدن- مثل یک زندان

که دارد رویِ یک ملیون زندانی.

 

مگو که سرنوشتم اینچنین بودست مادر!

...که من باید بسازم با چنین ظلمی

نمی سازم!

نمی سازم!

نمی سازم!

من اکنون پشت این دیوارِ ناهوشمند

هزاران خواهرِ نادیده دارم

و برادر ها

که امواجِ صدای قلب شان-همرنجِ من-

روزی فرو می ریزد این

دیوارِ بی احساسِ ظالم را

 

حمام خون غزه
   1   2      >



بازدید امروز: 34 ، بازدید دیروز: 10 ، کل بازدیدها: 936168
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ